تجهیز مدارس به روش مدیران حرفه ایی
تجهیز مدارس به روش مدیران حرفه ایی مقاله ایست برای تجهیز اصولی و کارامد مدارس. این مطالب به مدیران کمک می کند با روش درست و با کمترین اشتباه بتوانند مدرسه خود را راه اندازی و تجهیز کنند
به عنوان یک مدیر و مسئول برای داشتن مدرسه ای با بهترین کارایی و عملکرد باید به فاکتورهای زیادی توجه کنیم . مدرسه ای که استاندارد های لازم را در همه ابعاد ممکن داشته باشد شاید سخت بدست بیاد ولی قطعآ داشتن همچین مدرسه ای و حضور در آن آرزوی هر مدیر، معلم و دانش آموزی خواد بود.
در این مقاله موارد ضروری برای داشتن یک مدرسه با عملکرد عالی دارای تجهیزات استاندارد را برسی می کنیم . شما می توانید مطالب زیر را در ادامه مطالعه بفرمایید.
فهرست مطالب این مقاله
- درنظر گرفتن توان مالی و محدودیت ها قبل از تجهیز مدرسه
- مهمترین تجهیزات مدارس
- دسته بندی تجهیزات ضروری مدارس
- تجهیزات آموزشی استاندارد
- تجهیزات غیر آموزشی یا تجهیزات رفاهی
- مبلمان و تجهیزات اداری
- داشتن برنامه و بکارگیری نیروی مجرب و مسئول
- پژوهش علمی بهترین چیدمان میز و صندلی در کلاس درس
خوشحال می شویم در انتها نظرات ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.
درنظر گرفتن توان مالی و محدودیت ها قبل از تجهیز مدرسه
تجهیزات آموزشی استاندارد شامل | تجهیزات غیر آموزشی شامل | مبلمان و تجهیزات اداری |
|
|
|
تامین موارد بالا از ضروری ترین نیاز های هر مدرسه می باشد. مدیران موفق با کمک کادر دفتری و بوجه و حمایت اولیا دانش آموزان می توانند در حد توانشان، بهترین تجهیزات ممکن را برای مدرسه خود فراهم کنند.
استاندارد بودن تجهیزات تاثیر بسزایی در سلامت جسمی ، کارایی و روحیه دانش آموزان و کادر آموزشی شما خواهد داشت. مدیران نمونه همیشه با در نظر گرفتن شرایط دانش آموزان، میزان یادگیری و بازدهی آموزشی آنان را تا حد زیادی بالا می برند.
تاثیر ویژگی جسمی و جنسی دانش آموزان در تجهیز مدارس
توجه به ویژگی های دانش آموزان در هر مقطع سنی می تواند روی آینده شغلی و و زندگی فردی آنان تاثیر گذار باشد. در نظر داشتن توانایی ها و محدودیت های ذهنی ،جسمی و حرکتی دانش آموزان شما، در انتخاب نوع، جنس و رنگ تجهیزات موثر می باشد.
قطعا لیست خرید تجهیزات مدیر مدرسه تیز هوشان با لیست خرید مدیر مدارس استثنایی و ناتوانان متفاوت خواهد بود. خیلی بهتر می شود که بجای واژه استثنایی، کلمه ناتوان و کم توان استفاده کنیم. برای دانش آموزان عزیز با محدودیت های جسمی و ذهنی تجهیزات استاندارد بسیار بسیار ضروری است.
چون حضور در مدرسه برای این عزیزان به خودی خود مشکل می باشد حال اگر میز و صندلی مناسبی برای نشستن نداشته باشند ،یا پله ها و راهرو های مدرسه نامناسب باشد، عملا حضور در کلاس برایشان سخت تر و شاید غیرممکن گردد.
منظور از تجهیزات استاندارد، تجهیزات شیک و لاکچری نمی باشد لوازمی که بتوانند حداقل استاندارد های راحتی و کارایی لازم را داشته باشد برای مدارس کافی ست.
تجهیزات و مواد آزمایشگاهی :
از مسئولان آزمایشگاه و کارشناان شیمی و فیزیک در این مورد می توان کمک گرفت و با در نظر گرفتن شرایط به فروشگاه های معتبری مثل تما کالا یا سلیمان تجهیز می توان محصولات ضروری و با کیفیت برای مدرسه تهیه نمود. البته که خرید برخی مواد شیمیای شاید نیاز به مجوز نیز داشته باشد که باید فهرست شوند و برای خریدشان از مدیر آموزش و پرورش یا نهاد های مربوطه مجوز دریافت کنید.
تجهیزات و لوازم کارگاهی :
با در نظر گرفتن لیست کارهای عملی که باید در این کارگاه ها انجام شود و براساس تعداد دانش آموزان ، به کمک مسئول کارگاه و دبیران حرفه و فن ،می توان لیست اقلام ضروری را مشخص نمود.از معلمان و دوستان معتمد و سرچ کردن ،برای پیدا کردن مارکهای معتبر کمک گرفت.تا با کمترین هزینه بهترین و کامل ترین کارگاه و آزمایشگاه را در مدرسه خود داشته باشید.
تجهیزات و لوازم ورزشی و…:
براساس رده سنی و جنسیت دانش آموزان و امکان شرکت در مسابقات استانی و کشوری می توان حدس زد که تنوع لوازم ورزشی بسیار گسترده خواهد بود. با بهرگیری از راهنمایی مربیان و معلمان ورزش یا کارشناسان شاخه های مختلف ورزشی می توانید لوازم ورزشی و سالن های ورزش را تجهیز نماید.
در برخی رشته ها نیز اگر امکان تامین فضاهای ورزشی را نداشته باشید امکان استفاده از فضاهای بیرون را برای دانش آموزان تامین کنید. دانش آموزان با هماهنگی شما می توانند از فضاهای مثل استخر برای شنا، یا دریاچه برای قایقرانی ومیدان تیر برای تیرانداز و… استفاده کنند.
لپ تاپ و کامپیوتر، پروژکتور و…:
برای تجهیز سایت مدرسه و بخش اداری باید چند عدد کامپوتر و لپ تاپ تهیه شود در کنار آنها چاپگر اسکنر و مودم نیاز به خط اینترنت داریم. که می توانید با کارشناس IT یا مربی کامپیوتر خود مشورت کرده و در مورد مارک محصولات تصمصیم گیری نمایید و براساس تعداد دانش آموزان کلاس می توانید در مورد تعداد تجهیزات نیز به نتیجه برسید.
در مدارس برای بسیاری از کارها چاپ و کپی گرفتن از برگه ها در تعداد بالا ضروریست .پس در خرید چاپگرو دستگاه فتوکوپی بهتر است وسواس بخرج داده و مقداری بیشتر هزینه کنید تا دستگاهی که تهیه می کنید چندسال بتواند نیازهای مدرسه را تامین کند. برای راهنمایی بیشتر می توانید مقاله مفید سایت کپی تکنیک را مطالعه نمایید.
استفاده از مانیتور و پروژکتور نیز امروزه در بیشتر کلاس های درس متداول می باشد. اما اگر محدودیت بوجه دارید می توانید فقط سالن همایش یا سالن کنفرانس خود را به پروژکتور و مانیتور مجهز نمایید.
اهمیت نورپردازی کلاس های درس و مدرسه
تامین نور مدارس چه کلاس درس ،راهروها،آزمایشگاه و کتابخانه با لامپ ها و پنل های نوری انجام می شود. قطعا استفاده از نورطبیعی به صورت ترکیبی روی داشتن نور زیبا و امید بخش تاثیر گذار خواهد بود.
نور طبیعی حالت آرام بخش دارد و روی روحیه و حتی اضطراب و افسردگی افراد موثر می باشد. انتخاب مدارسی با پنجره های بزرگ نورگیر می تواند نقش بسیار مهمی در روشنایی داشته باشد و در گام بعدی خرید تجهیزات مناسب برای نورپردازی بسیار به کارای افراد و دانش آموزان می تواند کمک کند.
مدیران ریزبین و موفق می دانند که کلاس های درس تاریک میزان تمرکز را کاهش میدهد و حالت خواب آلودگی به افردا می دهد که این امور می تواند روی بازدهی کلی مدرسه موثر باشد.
در کلاس های درس از نورهای سفید استفاده می شود که تمرکز افراد را بالا می برند و برای شخص خواب آلودگی ایجاد نمی کنند. در واقع سطح روشنایی و دمای رنگ نور اتاق می تواند روی حال و حوصله افراد تاثیر گذار بوده و عملکرد فردی را بهبود بخشد.
نورپردازی اصولی کتابخانه
برای نور پردازی کتابخانه ها نیز می شود از نورهای سقفی یا نورهای روی دیوار و گوشه ها استفاده کرد و برای افزایش تمرکز نور بعضی از بخش هار کم کرد و بور سالن مطالعه را افزایش داد. نور یکدست، بدون خیرگی و بدون نوسان می تواند بهترین نور برای مطالعه باشد.
برای اینکه نورپردازی درست و اصولی انجام دهید ابتدا لازم است تمامی فضاها بررسی گردد، سپس با توجه به کاربری محیط روشنایی های لازم انتخاب شود. در صورت نیاز به خرید تجهیزات نورپردازی اماکن آموزشی و یا اطلاع از قیمت چراغ های نورپردازی محیط های آموزشی با کارشناسان فروشگاه ها تماس بگیریدبعد از بررسی تصمیم به انتخاب محصولات بگیرید.
نکات ضروری تهویه و سیستم حرارتی در تجهیز مدارس
در تامین تهویه مطبوع و مناسب در فضای داخلی مراکز آموزشی باید موارد زیر درنظر گرفته شود:
- تهویه درحدی باشدکه از شیوع بیماری های واگیردار فصل سرما جلوگیری کند و هوای تازه به داخل کلاس ها بیاورد
- از سرما یا گرمای بیش ازحد دمای هوا جلوگیری کند
- ایمنی دستگاه ها برای استفاده در کلاس های درس، آزمایشگاه ها و .. صددرصد باشد
- سروصدای دستگاهای سرمایشی گرمایشی و تهویه درحد تحمل افراد در طولانی مدت باشد و باعث حواس پرتی و سردرد افراد نشود.مثلا استفاده از کولرهای آبی صدای بلند و آزار دهندی ای برای کلاس های درس دارد
- امکان تنظیم دما،روشن و خاموش کردن سیستم ها در همه فضا ها و کلاس ها به صورت جداگانه توسط کاربر ، وجود داشته باشد. تا بتوان کلاس ها و اتاق های خالی را خاموش کرد و هم سیستم های تهویه سایر کلاس ها را طبق نیاز دانش آموزان تنظیم کرد.
- امکان تنظیم برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی در ساعات و روزهای تعطیل را داسته باشد
- کمترین نیاز به تعمیر و سرویس دهی و داشتن بیشترین کارایی و دوام نیز از موارد اصلی برای انتخاب تجهیزات مدارس می باشد.
در آخر امکان استفاده از سیستم های تهویه هوشمند بهترین گزینه برای مدارس جدید می باشد. سیستم های تهویه هوشمند به صورت خودکار قبل از حضور افراد دمای فضا را در حد مطلوب تنظیم می کند. کاهش و افزایش خودکار دما به ساده ترین روش می تواند هوای مطبوع مدرسه را تامین کند و در مصرف انرژی نیز کمترین اتلاف انرژی را داشته باشد.
آب شرب و غذا و خوراکی
بسته به سطح مدرسه و اینکه مدرسه شما خصوصی باشد یا اعتبارات مالی کافی در اختیار داشته باشید، می توانید از انواع تصفیه آب و آبسردکن های باکیفیت در مدارس استفاده نماید. در این موارد نیز کمک گرفتن از کارشناسان می تواند بسیار مهم باشد.
غذا و خوراکی در مدارس
بحث بعدی در تجهیز مدارس به روش مدیران موفق تامین مواد خوراکی و بوفه مدرسه می باشد که باید به طور جدی بر بهداشتی و سالم بودن محصولات نظارت داشته باشیند.
دانش آموزان مخصوصا در مقطع ابتدایی و متوسطه بسیار آسیب پذیر می باشند . این وظیفه شماست که بر سلامت محصولات خوراکی و سلف سرویس و بوفه نظارت کامل داشته باشید.
در صورت داشتن سلف سرویس، بهتراست با آشپزهای دلسوز و ماهر قرار داد محکم و روشن ببندید تا از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کنید. مسمومت های غذایی و نارضایتی از کیفیت و حتی تنوع غذای جزو مهمترین دغدغه های والدین است.
مقایسه میز و صندلی دانش آموزی
در یک کلاس درس تعداد صندلی های دسته دار بیشتری نسبت به میز و نیمکت می توان قرار داد. ازمزیت صندلی های دسته دار می توان به سادگی در حمل و نقل ، داشتن چیدمان های مختلف در کلاس، مستقل بودن ،اشاره کرد. صندلی های دسته دار دانش آموزی، صندلی دسته دار دانشجویی و صندلی با دسته تحریر بزرگ از محصولات کاربردی برای این گروه می باشند.
در هیرا صنعت ما به طور اختصاصی براساس نیاز و صلیقه شما صندلی آموزشی تولید می کنیم. به همین دلیل اضافه کردن تشک به صندلی ها و سبد جاکتابی، آویز کیف و چپ و راست بودن دسته میتواند راحتی و استاندارد بودن صندلی های دانش آموزی را بالا ببرد. صندلی های تکنفره برای مقاطع سنی دبیرستان و دانشگاه مناسب تر هستند.
میز و صندلی های قابل تنظیم در تجهیز مدارس
محصولات قابل تنظیم که به تازگی برای مدارس تولید شوند چون برای هر دانش آموز متناسب با قد خودش تنظیم می شوند نسبت به میز و صندلی های دیگر راحت تر و آرگونومی تر می باشند. میز و صندلی های قابل تنظیم با صندلی صدفی در مدل های تک نفره و دونفره برای مقاطع ابتدایی و راهنمایی بسیار کاربردی و استاندارد می باشند.
نیمکت های ساده نوستالژی به دلیل صابت بودن فاصله میز از نیمکت و داشتن ارتفاع یکسان برای همه دانش آموزان، در مدل های بدون پشتی از لحاظ دوام و قیمت بسیار اقتصادی هستند ولی برای تایم طولانی راحت و استاندارد نیستند. نیمکت ها با داشتن سینی جاکتابی و آویز کیف فضای بیشتری به دانش آموز می دهند.
طبق تحقیقات انجام شده استفاده همزمان از میز و صندلی ترکیبی(تک نفره،دونفره و صندلی دسته دار) برای کلاس درس تاثیر مثبتی روی بازدهی و میزان یادگیری دانش آموزان دارد.
سه دلیل اصلی استفاده از صندلی های انعطاف پذیر
خانم کلی معتقد است که در تجهیز مدرسه ها باید هم زمان از انواع مختلف صندلی های تکی، دونفره، گروهی و یا مبلی در کلاس های درس استفاده کرد .
- دانش آموز در انتخاب محل نشستن خود آزاد باشد. بنابراین استفاده از انواع مختلف صندلی های راحت و استاندارد در کلاس و اجازه دادن به دانش آموزان که هر روز محل نشستن خود را انتخاب کنند به آنها حق انتخاب و راحت بودن میدهد. همچنین به دانش آموز این امکان را می دهد که موثرترین یادگیری را داشته باشند.
- تعهد به یادگیری؛وقتی دانش آموز بتواند محل نشستن یا یادگیری خود را انتخاب کند و گزینه های مختلفی در اختیار داشته باشند. باعث تقویت حس مالکیت در او خواهد شد و به نوعی برای آموزش خود سرمایه گذاری می کنند. همچنین میزان تعامل آنها با بقیه بیشتر شده و توانسته اند ایده های خود را بیشتر با هم به اشتراک بگذارند .
- دانش آموزان یاد می گیرند که خیلی راحت فضای میز شخصی خود را ترک کرده و محل جدیدی برا خود انتخاب کنند. که این موضوع باعث افزایش اعتماد به نفس آنها می شود.
تعداد و محل قرارگیری تخته وایت برد
این محقق در قسمت های مختلفی از کلاسش تخته وایتبرد نصب کرده تا دانش آموز به راحتی بتواند آنچه از او خواسته شده است و در ذهن دارد بنویسد. همچنین یک گوشه از کلاس به پوستر و کاغذ دیواری اختصاص داده شده است
خانم کلی برای تجهیز کلاس خود از انواع مختلفی صندلی مبلی، صندلی فایبرگلاس، صندلی تشک دار و صندلی بدون تشک ، نیمکت و … استفاده کرده و در هر کلاس یک کتابخانه و یک قفسه برای وسایل اضافی و چند عدد تخته وایتبرد استفاده کرده بود .
در روز اول مدرسه برای استفاده از صندلی ها قوانینی وضع کرده بود. مثلا دانش آموز هر روز باید مکان جدیدی برای نشستن انتخاب کند. و یا حداکثر تعداد دانش آموزانی را که می توانند از یک مکان برای نشستن انتخاب کنند را بر روی کاغذ هایی نوشته و با گیره های بامزه به آنجا چسبانده بود.
خانم کلی معتقد بود با این روش دانش آموزانی که مشکل تمرکز داشتند می توانستند میز و صندلی مورد علاقه خود را انتخاب کرده و در هر قسمت از کلاس که راحت تر بودند بشینند و به این صورت بعد از مدتی مشکل آنها به سادگی حل می شد .
نتایجی که خانم کلی از انتخاب این سبک از تجهیز مدارس به دست آوردند :
1-من توانستم تدریس بیشتری انجام دهم و دانشآموزان میتوانستند بیشتر یاد بگیرند، زیرا هر روز به سرعت آماده میشدند تا نقاط انتخابی خود را از دست ندهند.
2-دانش آموزان پس از ماه اول مایل بودند که صندلی ها و قفسه های خود را با بقیه به اشتراک بگذارند و با هم همکاری داشته باشند . میز ها بجای تبدیل شدن به خانه به مکانی برای کار کردن آنها تبدیل شد.
3- اگر دانشآموزان در اتاق راحت باشند، چه از نظر جسمی، چه از نظر عاطفی و چه از نظر ذهنی، احتمالاً بیشتر یاد میگیرندو یا میخواهند یاد بگیرند.